وظایف واحدهای ستادی و ادارات کل و دبیرخانه هیأت های تشخیص مطالبات درخصوص آمار، تجزیه و تحلیل و بهبود عملکرد هیأت های تشخیص مطالبات
بر اساس بندهای6-16 تا 9-16 دستور العمل اجرائی آئین نامه هیأت های تشخیص مطالبات که اشعار می دارد :
6-16) معاونت فرهنگی و اجتماعی با هماهنگی معاونتهای : بیمه ای ، امور استانها، اداره کل آموزش و پژوهش ، دبیرخانه هیأتهای تشخیص مطالبات، اتحادیهها و مجامع کارگری و کارفرمایی، حسب ضرورت حداقل سالی یکبار بهصورت استانی، منطقهای و متمرکز، کارگاههای آموزشی تشکیل و ضمن تبادلنظر و گفتگوهای سهجانبه، راهکارهای عملی و مؤثر در تسریع وصول حق بیمه و همچنین بهبود کارکرد هیأتهای تشخیص مطالبات را مورد شناسایی قرار دهد. در این راستا دبیرخانه هیأتهای تشخیص مطالبات و ادارات کل استان موظفند بهمنظور هم افزائی ، افزایش کارایی و ایجاد مهارتهای شغلی و ارتقاء دانش اداری، حقوقی و تخصصی دبیران و اعضاء هیأت های بدوی و تجدیدنظر تشخیص مطالبات نسبت به برگزاری جلسه آموزشی با هماهنگی اداره کل آموزش و پژوهش اقدام و به نحوی عمل نمایند که واحدهای مذکور در هر سال 2 دوره آموزش را طی نمایند و نمرات اخذ شده در ارزیابی همکاران سازمان لحاظ و در خصوص اعضاء غیرسازمانی باعث تداوم حضور آگاهانه آنان گردد.
7-16) دبیرخانه هیأت های تشخیص مطالبات با همکاری اداره کل وصول حق بیمه موظف است با تشکیل کارگروه مطالعاتی متشکل از سرپرست دبیرخانه، یک نفر از کارشناسان متخصص دبیرخانه هیأت های تشخیص مطالبات، نمایندگان معاونتهای امور پیمانها و کنترل درآمد، امور بازرسی دفاتر قانونی، اجرائیات و نظارت و رویههای اداره کل وصول حق بیمه، صورتجلسات بند 4-15 را مورد بررسی و آسیبشناسی دقیق قرار داده و حاصل این بررسیها را همراه با تجزیه و تحلیل و تعیین شاخصهای معنادار و راهکارهای عملی، جهت بهرهبرداری بهینه و اصلاح روشها و ارتقاء سطح کمی و کیفی امور به معاونت بیمه ای سازمان و سایر مراجع تصمیمگیری سازمان ازجمله مدیرکل وصول حق بیمه منعکس نمایند.
8-16) ادارات کل استان مکلف هستند به منظور ارتقاء مستمر عملکرد هیأت های تشخیص مطالبات، بهبود شاخصهای رسیدگی و انطباق آن با مقررات موضوعه ، ارزیابی صحیح از عملکرد نظارتی و ارزشیابی هیأت های بدوی و تجدیدنظر تشخیص مطالبات ، به هنگام انجام بازرسیهای نظاممند از شعب تابعه فرم ارزیابی "فرم شماره 17 پیوست" که با بهرهگیری
از خرد جمعی و بازخورد پروندههای ارجاعی به هیأت تشخیص مطالبات تدوین شده است را توسط کارشناسان اعزامی تکمیل و همه ماهه به دبیرخانه هیأت های تشخیص مطالبات ارسال نمایند.
9-16) شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین موظف است با هماهنگی واحد تخصصی اداره کل وصول حق بیمه و دبیرخانه هیأت های تشخیص مطالبات نسبت به تهیه و تکمیل نرمافزارهای مربوط به این بخشنامه اقدام نماید.